Папрене казне заводе ред међу возачима

Нови Закон о безбједности саобраћаја на путевима у БиХ донио је толико жељено побољшање дисциплине на друмовима, а статистика послије године његове примјене показује да је смањен број погинулих, да су возачи из страха од високих казни попустили папучицу гаса, чешће везали безбједносни појас и рјеђе се дружили са чашицом.

Анализа МУП-а РС показује да је прошле године на путевима у Српској угашено 115 живота, што је за 11,5 одсто мање него 2016, а смањен је и број теже и лакше повријеђених у саобраћајним несрећама. Статистика показује и да су возачи више поштовали ограничење брзине, па је због брзе вожње кажњено 31 одсто мање возача него годину раније.

Високе новчане казне утицале су и на чешће везивање безбједносног појаса, па је број оних који су због кршења овог прописа платили казну мањи за 31 одсто. Казне су уродиле плодом и када је ријеч о онима који за волан сједају под утицајем алкохола. Због превише промила у крви санкционисано је 13,24 одсто возача мање него годину прије ступања на снагу нових прописа. Новим законом више пажње је посвећено и пјешацима, који су за годину направили 1.111 прекршаја.

- Полиција је плански спроводила активности на дионицама које су окарактерисане као најопасније, што је резултирало смањењем броја саобраћајних несрећа и значајним смањењем броја настрадалих. Стање безбједности саобраћаја најбоље је откако га прати МУП РС - навели су у МУП-у и додали да ће и у будућности спроводити планске акције контроле учесника у саобраћају у циљу наставка позитивног тренда безбједности на путевима.

Директор Агенције за безбједност саобраћаја РС Милија Радовић каже да је евидентно побољшање безбједности саобраћаја у Српској у прошлој години и да је то резултат примјене нових законских прописа.

- На понашање учесника у саобраћају утичу страх од казне, превентивне кампање и едукација. Оног момента када смо повећали казне и друге двије мјере дале су позитиван ефекат. Раније су износи које су плаћали они који прекрше закон у саобраћају били симболични. Резултати ће сигурно бити још бољи када буду донесени правилници о обуци возача и полагању возачког испита и о саобраћајној сигнализацији. Они су потребни како би се законски прописи адекватно примјењивали - рекао је Радовић.

Предсједник Удружења за унапређење безбједности саобраћаја РС Миленко Јаћимовић сматра да без обзира на статистику, резултати нису за похвалу, с обзиром на то да се повећава износ ненаплаћених казни.

- Износ ненаплаћених казни у протеклих пет година је око 40 милиона марака, тако да репресивне мјере и нису дале ефекат, ако казне нису плаћене - рекао је Јаћимовић и додао да би требало појачати полицијске контроле.

Нови Закон о безбједности саобраћаја на путевима у БиХ ступио је на снагу 15. фебруара 2017. године, а међу његовим одредбама највише пажње привукле су високе новчане казне које су прописане за поједине прекршаје. Тако је новчана казна за изазивање саобраћајне несреће од 1.000 до 5.000 КМ, за вожњу са више од 1,5 промила алкохола у крви од 400 до 1.000, а исто толико и за превоз дјетета млађег од 12 година на мјесту сувозача и за кретање брзином већом за 30 километара на сат од дозвољене.

Међу пооштреним казнама је и она за невезивање безбједносног појаса током вожње, а сви који прекрше ову законску одредбу платиће од 100 до 300 КМ. Идентична казна чека и возача који за вријеме управљања возилом користи мобилни телефон.

Радари

У МУП-а РС истичу да су мобилни радарски системи лани снимили 44.355 возила која су прекорачила брзину.

- Радар је највећу брзину возила евидентирао на аутопуту Бањалука - Градишка снимивши возача који се кретао 215 километара на сат иако је максимална дозвољена брзина кретања на тој релацији 130 - навели су у МУП-у РС.

Извор: Глас Српске
Фото: Архива МУП РС