Стижу прве посљедице Закона о акцизама

Ступањем на снагу закона о акцизама, од 1. фебруара очекују се бројна поскупљења која ће, по свему судећи, обухватити и цијене аутобуских карата и такси услуга.

Како су потврдили из неколико предузећа, поскупљење горива од 18 фенинга по литру од првог фебруара, када и ступа на снагу поменути закон, неће им оставити пуно избора већ да повећају и цијене аутобуских карата.

У Српској од 1. марта поскупљење аутобуских карата и такси услуга

Предсједник Удружења превозника РС Никола Грбић навео је да се очекује да ће у Републици Српској од 1. марта, осим међуградског доћи до поскупљења и градског саобраћаја, као и такси услуга од 10 одсто.

Цијена карте у градском превозу у РС тренутно износи 1,60 КМ, а њеним повећањем, грађани ће плаћати 1,80 КМ. Додао је да цијена у теретном саобраћају, како каже, неће расти, јер у БиХ одавно влада нелојална конкуренција.

– Ријеч је о страним превозницима из ЕУ и околних земаља који робу у нашој држави товаре без икаквих дозвола, а надлежни у нашој држави уопште не предузимају никакве активности да то санкционишу, а наши превозници тако нешто не смију ни помислити да ураде у земљи окружења или у ЕУ – додао је Грбић.

Директор Биг-Тоурса из Бањалуке, Владимир Видић навео је да ће акцизе донијети велика оптерећења за ову, али и остале компаније.

– Ако је поскупило гориво за 18 фенинга то је, дакле, близу десет посто на досадашњу цијену и толико ће нама оптеретити наше трошкове само када је ријеч о потрошњи горива, а да не говорим о трошковима које ћемо имати приликом одржавања аутобуса. Јер гуме су већ поскупиле за 15 одсто, а много трошимо гума, резервних дијелова, што је и логично. Осим међуградског поскупиће и ванредни пријевоз – објаснио је Видић.

Истог мишљења су и у Требава-еxпрессу из Добоја.

– Ова компанија десет година није поскупљивала карте, међутим, приморани смо на то због нових намета. Правили смо прорачун и усвајањем акциза у фирми ће се правити додатни трошкови од 15 одсто и уколико не повећамо цијене карата биће доведен у питање опстанак ове, али и других компанија – рекао је директор фирме Владо Аћимовић.

Акцизе ће донијети велике трошкове превозницима

Аутобуски превозници у Федерацији БиХ такође тренутно анализирају утицај усвојених акциза на укупно пословање.

– На основу резултата бит ће планиране даље активности. Центротранс Еуролинес, али ни други превозници, неће моћи самостално превазићи додатна оптерећења које доноси усвајање акциза, те ће вјероватно доћи до повећања цијена аутобуских карата, али још није познато у којем проценту – нагласили су .

Фирма Аутопревоз-Бус Мостар компанија је која превози путнике у БиХ, али и ван границе земље. Након повећања акциза на гориво, одлуку о поскупљењу карата још нису донијели, траже алтернативна рјешења.

– Још нисмо донијели званичну одлуку, међутим, уколико и остали превозници буду сагласни када је ријеч о повећању цијена, ни ми нећемо бити изузетак – потврдили су из Мостара.

Повећање такси услуга

Сасвим сигурно, грађане очекује и повећање цијена такси услуга. Како истичу из бројних удружења, вожња би требала бити скупља за 20 фенинга по километру.

– Овдје је ријеч само о усклађивању дијела акцизе за колико је поскупило гориво, тако да ћемо урачунати ту законску акцизу коју ми морамо плаћати. Међутим, тренутно смо у преговорима о додатним поскупљењима, али налазимо се у безизлазној ситуацији, велики су трошкови с наше стране, с обзиром на то да је донесена одлука да се морају испуњавати одређени стандарди када је ријеч о возилима па је већина таксиста подигла кредите и имају велике трошкове, а опет не желимо да у великој мјери поскупимо услуге јер смо свјесни да је економска моћ грађана у БиХ слаба – поручују таксисти.

Закон о акцизама у овој години неће показати конкретне резултате

Аналитичари истичу да ће повећањем цијена горива индиректно доћи и до поскупљења осталих животних намирница, те да власт уводи додатне намете, а не побољшава стандард грађана. Трошкови живота расту, а плате, пензије и радне накнаде остају исте.

Додају је да проблем представља и то што сав новац прикупљен од акциза неће бити инвестиран у овој години, поготово када је ријеч о изградњи аутопута, као и то да се прикупљени новац од акциза не троши транспарентно.

Извор: atvbl.com
Фото: ilustracija