Знате ли због чега су прозори на авионима округли?


Педесетих година прошлог вијека три авиона су се срушила када се труп распорио на комаде, само зато што су инжењери превидјели једну кључну грешку у дизајну авиона - употребили су квадратне прозоре.

Средином двадесетог вијека авио-копманије су увидјеле да могу да уштеде новац ако њихови авиони лете на вишим надморским висинама. Наиме, нижа густина ваздуха значи мањи отпор кретању авиона, а мањи отпор значи мању потрошњу горива. Док лет у горњим слојевима атмосфере значи и мирнији и удобнији лет.

Да би авиони били погодни за летење на вишим надморским висинама авио-компаније су морале да промјене и сам изглед авиона. Као прво, авионска кабина морала је да буде под притиском да би путници били у стању да дишу, а као друго, авион је морао да буде цилиндричног облика како би издржао новооткривени унутрашњи притисак. И ето - добили сте савршен авион, или бар тако мислите.

Педесетих година прошлог вијека три авиона су се срушила када се труп распорио на комаде, само зато што су инжењери превидјели једну кључну грешку у дизајну авиона - употребили су квадратне прозоре.

Квадратни прозори су проблематични за авионе који лете високо због мале разлике између атмосферског и притиска у кабини. Ова разлика узрокује благо проширење кабине, што ствара притисак на материјал - у овом случају, оквире прозора. Тај притисак се највише јавља у оштрим угловима квадратног прозора, а када притисак постане јачи долази до ломљења прозора. Међутим, са овалним прозорима притисак благо заобилази читаву ствар, избјегавајући тако разорно повећање притиска. 

Можда сте примијетили још једну ствар везану за прозоре у авиону: обично нису усклађени са редовима сједишта. Немојте да кривите произвођаче авиона. Ово је повезано са авио-компанијама које купују авионе; ипак је то њихово власништво. Произвођачи конструишу своје авионе са позиционираним редовима, простором за ноге и прозорима, а потом пошаљу своје приједлоге авио-компанијама. Међутим, авио-компаније ријетко кад прате препоруке. У зависности од авио-компаније, неки авиони имају више збијених редова. Једном када се редови сједишта промјене, мијења се и усклађеност прозора и сједишта.

Извор: Национална географија/Инфо Бијељина