Институт за здравље и сигурност хране Зеница: Савјети стручњака - Детоксикација и опоравак организма након празника


Колико год да се трудимо бити умјерени у јелу и пићу, те пазити на то шта једемо, за вријеме празника ипак сви мало „искочимо из равнотеже“ и здраве навике остављамо по страни, као још једну од новогодишњих жеља и одлука, које ћемо испунити након празника. 

Треба признати, углавном се није лако у потпуности одрећи богате празничне трпезе и бројних традиционалних сланих и слатких делиција, али оно што сигурно можемо је потрудити се контролисати количине унесене хране, те се након празника посветити опоравку и детоксикацији организма за поправак учињене штете. 

Празнична трпеза, иако укусом веома примамљива, високо је калорична и обилује тешком храном богатом масноћама и шећерима. Повећано је накупљање отпадних материја у организму, што може узроковати бројне тегобе, а неке од њих су главобоља, умор, затвор, надутост, акне, алергије, дебљање, депресија,... 
Циљ детоксикације је очистити организам од штетних материја, напунити га витаминима и минералима, те поправити опште стање метаболизма. 



Савјете за чишћење и опоравак организма након празника вам даје Маја Трифковић, нутриционисткиња у Институту за здравље и сигурност хране Зеница.

Неопходно је да се води рачуна о довољној хидрацији – за дјелотворну детоксикацију организма од посебног је значаја довољан унос течности због лакше и брже пробаве и посљедично брже елиминације токсина. Осим воде, препоручују се незаслађени зелени чај и лимунада, али и остали природно цијеђени воћни сокови. 
-Себи треба омогућити свакодневни унос хране богате влакнима, која утичу на правилно функционирање пробаве и помажу елиминацију токсина, као што су воће, поврће, интегралне житарице, махунарке, сјеменке'', наводи Трифковић.

Струка препоручује повећање уноса воћа и поврћа, посебно зеленог лиснатог, по могућности из органске производње, за довољну опскрбу организма витаминима, минералима и антиоксидансима, који ће ојачати имунитет и ублажити штетни учинак отровних материја. 
Осим у чорбама и супама или као прилог главном јелу, поврће можете мијешати с воћем у укусне комбинације различитих смутија, који могу бити практично и храњиво рјешење и за вашу ужину.

-Неопходно је избацити или свести на минимум унос суве и брзе хране, индустријски прерађене хране, слаткиша, газираних и заслађених куповних сокова, алкохола и цигарета. Не треба претјеривати с количинама унесене хране и потребно је трудити се распоредити укупни енергетски унос у више мањих оброка у току дана ради убрзавања метаболизма и бољег рада пробавног система'', додаје Трифковић.
 
На крају, савјетује се да, уколико сте у могућности, уведите неки вид физичке активности у своју свакодневницу за додатно убрзање метаболизма и брже избацивање токсина из тијела. 

И запамтите најбитније - потреба организма за детоксикацијом није само након празника, него сваки дан! 

Наведено је само неколико једноставних савјета помоћу којих можете знатно очувати и побољшати здравље вашег организма, али настојте о томе не размишљати само једном или два пута годишње након празника, јер овакав начин детоксикације ће бити најдјелотворнији ако усвојите здравије прехрамбене и животне навике за цијели живот. 

Из Института за здравље и сигурност хране Зеница, на крају, поручују - да бисте постигли дугорочно добре резултате за ваш организам, трудите се што више здравих навика увести у своју свакодневницу, како бисте увијек били задовољни собом.